Seřízení předních světel nevěnují Češi příliš pozornost
Autožárovky patří k běžnému spotřebnímu zboží a možná i to je důvod, proč jim mnozí řidiči nevěnují příliš pozornosti. Na silnici se občas objeví vůz s prasklou žárovkou a poměrně běžné jsou jízdy se špatně seřízenými světlomety.
Řidiči jsou zkrátka různí a zákon nenařizuje, jak často by se mělo seřizování světel provádět, a také jakými žárovkami patice světel osazovat. Přitom existují výrobky, které poskytují více světla, než běžná halogenová autožárovka https://www.lightpark.cz/autozarovky-pro-predni-svetla/?par=oznaceni-ece|h7, a jejichž výkon může nejen zpříjemnit jízdu, ale i přispět k větší bezpečnosti silničního provozu.
Seřízení světlometů není finančně nákladné
Před několika lety proběhla v Olomouckém kraji policejní akce zaměřená na seřízení předních světlometů osobních vozidel. Namátkově byli zastavováni řidiči na různých silničních tazích a bylo provedeno měření přenosným zařízením. Výsledky nebyly zrovna přívětivé, více než 60 procent vozidel mělo nesprávně seřízená světla. Nešlo však o formu postihu, řidiči nebyli perzekuováni a tak sami přiznali, že světlometům příliš mnoho pozornosti nevěnují, a že je nechávají seřizovat jen velmi zřídka.
Přitom úhel světelného paprsku je stejně důležitý jako geometrie pneumatik a technický stav podvozku, pohonné jednotky a karosérie. Nedostatečná viditelnost nebo oslňování protijedoucích aut k jízdnímu komfortu nepřispěje a naopak může způsobit i události s tragickým koncem. Někteří řidiči se také chovají nezodpovědně vůči ostatním, když se na silnici pohybují pouze s jedním funkčním světlometem. Prasklá žárovka při nouzovém dojetí k nejbližšímu servisu u pravého světlometu neznamená nic tragického, ovšem závada na levém světle již může předznamenat kolizi. Protijedoucí řidiči si mohou za špatné viditelnosti vůz zaměnit za jednostopé vozidlo (moped nebo motocykl) a ke střetnutí může dojít při předjíždění nebo vzájemném míjení.